21.03.2014

Jeg det du ga dette vi etter en lang tequila natt // Øyvind Berg

Dette diktet er skrevet av en norsk samtidspoet som heter Øyvind Berg (f. 1959), blant mange regnet som en av de beste norske dikterne idag. Stilen hans preges gjerne av ordspill og lek, ofte med hardtslående fraser som klinger godt når de leses høyt. Hos Berg blir vi minnet på at lyrikken har opphav i musikken – husk at lyra er et gresk ord for et strengeinstrument. Mange moderne poeter er lite opptatt av lyrikkens lydlige og musikalske kvaliteter, men Berg bruker rim og rytme aktivt. Likevel ser vi fort at diktene hans er moderne, fordi de gjerne er flertydige og fordi de blander høyt og lavt, som i dette diktet, som rett og slett er litt rølpete. Han bruker ord og vendinger som vi kanskje forbinder like mye med dagligtalen som med "høye" kunstformer som poesien.

Allerede i tittelen blir det tydelig i dette diktet: "Jeg det du ga dette vi etter en lang tequila natt". Vi skjønner fort at det er et kjærlighetsdikt, som beskriver den intense følelsen av å være oppslukt av noen allerede i de to første verselinjene: "Jeg er dop/ du er dopa". Mot slutten av diktet ser vi at den gjensidige kjærligheten blir så sterk at den er destruktiv: Jeg-et tenker ikke på konsekvensene, men vil kun leve ut den intense kjærligheten, som her er mer kroppslig og fysisk enn prippen og idealisert. Dette er ikke nødvendigvis et kjærlighetsdikt innenfor ekteskapets trygge rammer – det kan like gjerne være et vilt erotisk dikt om et sidesprang! Se om dere kan legge merke til en utvikling i de tre strofene. Diktet leses av Øyvind Berg her.

Du er dop
Jeg er dopa
Vi er tropisk
Nord-Europa

Du er kvinne
Jeg er mann
Begge brenner
Samme brann

Jeg er mann
Du er kvinne
La oss gå
Brenne inne